Schimbări importante au fost anunțate recent în privința sistemului de puncte pentru superlicența FIA, cu un impact semnificativ asupra pilotilor din IndyCar și, indirect, asupra aspiranților la Formula 1. Superlicența FIA reprezintă pașaportul esențial pentru orice pilot care dorește să ajungă în marele circ, F1, iar alocarea punctelor pentru diversele serii de monoposturi determină cât de rapid poate avansa un tânăr talent spre visul suprem.
De-a lungul anilor, sistemul de acordare a punctelor a stârnit multe discuții în paddock-ul internațional, mai ales din cauza faptului că performanțele excelente din campionatele americane, precum IndyCar, nu erau întotdeauna recunoscute la justa lor valoare comparativ cu cele din Formula 2 sau alte serii europene. Totodată, această situație a dus la o ușoară marginalizare a talentelor nord-americane, forțându-le adesea să ia drumuri întortocheate spre F1.
Modificarea recentă vine să echilibreze balanța dintre marile campionate, acordând în sfârșit o recunoaștere echitabilă performanțelor obținute în IndyCar. Punctajul maxim care se poate obține pentru un titlu IndyCar va fi acum echivalent cu cel din Formula 2: 40 de puncte, adică suficient pentru a obține superlicența FIA. Această decizie reprezintă, fără îndoială, o deschidere majoră pentru piloții americani către Formula 1, dându-le șansa să intre direct în vizorul echipelor europene.
Până nu demult, existau voci critice care susțineau că FIA favorizează carierele pilotilor europeni, în defavoarea celor ce activează în alte părți ale lumii. În contextul în care Formula 1 încearcă să cucerească tot mai agresiv piața americană, această măsură este mai mult decât binevenită. Ne amintim că recent, Colton Herta a rămas fără șansa de a debuta în F1 din cauza faptului că nu avea suficiente puncte de superlicență, deși rezultatele sale din IndyCar erau remarcabile.
Noua grilă de punctaj a superlicenței prevede: 40 de puncte pentru primele 3 poziții din IndyCar în clasamentul general pe sezon, 30 pentru locurile 4-5, iar pentru locurile 6-10 se acordă puncte descrescătoare. În paralel, și alte campionate internaționale au avut parte de reechilibrari (WEC, Super Formula etc), dar atenția s-a concentrat în special pe IndyCar, considerat al doilea cel mai relevant campionat de monoposturi, după F1.
Această reconfigurare aduce un suflu nou în lumea motorsportului, facilitând trasee alternative, dar de înalt nivel, către visul numit Formula 1. Deja mai multe echipe de pe Grila Mare privesc cu atenție spre evoluțiile de peste ocean, căutând viitori campioni care să confirme și pe circuitul de Mare Premiu.
Totodată, modificarea poate fi interpretată ca o invitație deschisă pentru talentele din IndyCar de a face marele pas spre Europa. Nu este exclus să vedem în anii următori tot mai mulți piloți americani în discuții pentru un loc pe grila F1, mai ales în contextul în care numărul Marelor Premii de pe continentul nord-american continuă să crească.
Pentru fanii Formula 1 din România și nu numai, această mișcare demonstrează că FIA încearcă să uniformizeze și să democratizeze șansele tinerelor talente, indiferent de locul de unde provin. Practic, barierele birocratice pierd din importanță, lăsând meritocrația să primeze. Rămâne de văzut în cât timp vom vedea primele efecte concrete pe grilă, însă viitorul promite dueluri spectaculoase pe traseele legendare ale F1, între stelele europene și noile vedete din America.
Așadar, pasionații Formulei 1 au toate motivele să urmărească și IndyCar-ul. Oricând, un viitor campion mondial ar putea începe cu un podium la Indianapolis. Schimbarea regulilor de punctaj nu este doar o cifră pe hârtie, ci o punte reală între două lumi fascinante, unite de aceeași pasiune pentru viteză și excelență sportivă.