Modificări interesante apar în regulamentul Formulei 1, menite să maximizeze timpul alocat piloților și echipelor în weekendurile de sprint. Din sezonul 2024, sesiunea de antrenamente libere de 60 de minute, atât de importantă înaintea calficărilor, va putea fi prelungită dacă aceasta este întreruptă de steagul roșu. Această inițiativă vine ca răspuns la nevoia continuă de a oferi echipelor șansa de a-și ajusta mașinile și strategiile, în contextul în care weekendurile cu sprint sunt deja extrem de comprimate.
Până acum, orice întrerupere survenită în timpul FP1 (Free Practice 1) rămânea practic „pierdută”, deoarece cronometrul nu se oprea și, așadar, minute prețioase se scurgeau fără posibilitatea de a le recupera. În campionatele anterioare, câteva sesiuni FP1 de pe parcursul weekendurilor de sprint au fost marcate de incidente neașteptate sau de ploaie, reducând dramatic timpii efectivi disponibili pentru pregătire. Această modificare vine să reducă la minimum hazardul unui start de weekend ratat chiar înaintea calificărilor sau a cursei sprint.
Măsura a fost propusă și aprobată recent de Comisia F1, reunind FIA, Formula 1 și echipele. Practic, dacă sesiunea unică de antrenamente libere este suspendată temporar pentru semnalizarea cu steagul roșu, timpul oprit va fi compensat, în limita a până la 90 de minute, pentru a oferi echipelor cea mai bună oportunitate de testare și ajustări fine înaintea debutului calificărilor „Sprint Shootout”.
Acest upgrade regulamental oferă o gură de oxigen atât echipelor mari, cât și celor mici, afectate în aceeași măsură de posibile accidente, defecțiuni tehnice sau capricii ale vremii în sesiunea de FP1. Într-un sezon în care 6 weekenduri cu sprint sunt programate, fiecare minut contează, iar diferențele dintre reușită și eșec se pot stabili chiar în urma unei opriri cu steag roșu.
Mai mult, această flexibilitate suplimentară ar putea genera un plus de spectacol nu doar pe pistă, ci și pentru fani. FP1 este deseori scena unor experimente curajoase de setări, introduceri de piese noi sau strategii de pneuri atipice. Prin asigurarea timpului complet de testare, putem anticipa o abordare mai indrazneață din partea echipelor, cu setări extrem de variate, poate chiar și un ritm de debut mai alert pe parcursul weekendului.
Totuși, ajustarea nu va permite o sesiune infinită de antrenamente: limita maximă va fi de 90 de minute, s-a decis, indiferent de numărul de întreruperi. O altă particularitate interesantă este că acest sistem de prelungire specială rămâne valabil doar pentru weekendurile de sprint. În restul etapelor, regulamentul obișnuit pentru antrenamentele libere rămâne neschimbat.
Weekendurile de sprint sunt, de altfel, deja o provocare uriașă pentru ingineri și pentru piloți. Într-un timp accelerat, aceștia trebuie să găsească cele mai bune reglaje aerodinamice și mecanice pentru calificări și cursă, uneori fără volumul necesar de date sau parcurgere pe circuit. Riscul unui steag roșu până acum putea destabiliza complet strategia unui pilot sau chiar a unui întreg constructor.
Cu această îmbunătățire a regulamentului, Formula 1 demonstrează încă o dată că ascultă feedbackul echipelor și încearcă să optimizeze spectacolul și performanța. Schimbarea va fi testată încă de la primele sesiuni de sprint ale sezonului – iar impactul ei, spun specialiștii, va fi resimțit imediat, atât la nivel strategic, cât și pentru atmosfera generală a sportului.
Pentru fanii Formulei 1, înseamnă mai multă acțiune pe circuit și o șansă reală ca toți competitorii să aibă condiții egale de start, indiferent de capriciile soartei din FP1. Astfel, spectacolul promite să fie tot mai palpitant, iar fiecare moment din weekend poate deveni crucial pentru rezultatul final!