Prima sesiune de antrenamente libere din Marele Premiu al Azerbaidjanului 2025 a adus multe surprize pe circuitul urban plin de provocări de la Baku. Chiar dacă azerii ne-au obișnuit cu dramatism și bătălii pe muchie de cuțit, FP1 din acest an a arătat încă de la început că sezonul 2025 va fi chiar mai spectaculos decât ne-am imaginat. Ca jurnalist maghiar cu ani de experiență în paddock-ul Formulei 1, vă invit să aruncați o privire detaliată asupra principalelor momente și implicații pentru cursa de duminică.
Puțini se așteptau ca Red Bull să nu dețină supremația clară încă din primele minute ale sesiunii. Însă echipele rivale au venit cu update-uri notabile și, profitând de temperaturile scăzute la suprafața asfaltului, Ferrari și Mercedes au reușit să-și strecoare mașinile în fața campionilor mondiali la începutul sesiunii. Charles Leclerc a arătat din nou că iubește acest circuit, stabilind un tur de referință, în timp ce Carlos Sainz a ținut pasul cu el la câteva sutimi.
În tabăra Red Bull, Max Verstappen părea să aibă probleme de echilibru la început, inginerii săi monitorizând atent telemetria pentru a corecta dezechilibrele vizibile la viteze medii și ridicate. Sergio Perez, câștigător aici în trecut, n-a reușit să găsească fereastra optimă de performanță a pneurilor soft, deși ritmul său pe plin de combustibil a fost încurajator. În spatele primilor, McLaren și Aston Martin au testat noi componente aerodinamice radicale, fiecare încercând să obțină micile zecimi care pot face diferența pe acest circuit cu cele mai lungi linii drepte din calendar.

Sesiunea nu a fost lipsită de incidente. Pilotul Williams, Alexander Albon, a ratat zona de frânare la capătul liniei drepte principale, alunecând în zona de evacuare, dar reușind să evite zidul la milimetru. Lando Norris de la McLaren a raportat probleme electrice care l-au ținut la boxe mai mult decât și-ar fi dorit, oferind astfel timp prețios de dezvoltare „păstrații lor secrete”. Încă o dată, Baku a dovedit că marja de eroare este infimă, iar greșelile se plătesc scump.
Foarte interesantă a fost strategia aleasă de Mercedes. Echipa germană a rulat stinturi mai lungi decât rivalii, punând accent pe simularea ritmului de cursă, nu doar pe tururi rapide. Lewis Hamilton a comunicat inginerilor săi despre un comportament surprinzător de bun al monopostului pe virajele lente, semn clar al progreselor făcute la suspensie și pachetul aerodinamic. George Russell, mai puțin norocos, a pierdut timp valoros în trafic și nu a reușit să urce mai sus de locul 7 la general.
Fanii din tribune au putut urmări live duelurile dintre Alpine, Haas și RB, unde fiecare miime de secundă a contat. Dintre debutanți, Oliver Bearman a fost remarcat pentru modul calm și rapid în care a reușit să se adapteze pe străzile înguste și glisante ale Baku-ului. Pierre Gasly și Esteban Ocon au ținut pasul decent, dar au lăsat impresia că Alpine încă mai are de lucru la capitolul viteză pură.
Rezumând, FP1 de la Baku a arătat clar că distanțele între echipe s-au redus considerabil, iar setup-ul ideal este de găsit cu greu pe acest circuit provocator. Mixul dintre viteza pe liniile drepte și tracțiunea necesară în secțiunile lente va pune la încercare toți inginerii și piloții. Dacă aceasta a fost doar prima sesiune, putem fi siguri că weekendul va aduce noi răsturnări de situație, accidentări spectaculoase și, poate, o nouă ordine în fruntea plutonului.
Așadar, pentru fanii Formulei 1, sezonul 2025 promite mult suspans și nuanțe strategice fine. Baku nu dezamăgește niciodată, iar începutul fulminant al etapei azere ridică temperaturile și așteptările pentru restul weekendului. Să fim gata să trăim fiecare tur la intensitate maximă!