Nu există niciun sezon în Formula 1 fără controverse legate de regulile de cursă și modul în care acestea sunt interpretate sau aplicate. În ultimii ani, am asistat la momente tensionate în care stewardzii au avut de luat decizii dificile în privința contactelor pe pistă, a depășirilor la limită sau a apărării agresive. În acest context, Max Verstappen, triplu campion mondial, a adus recent în discuție o problemă care îi frustrează tot mai mulți piloți: inconsistența și persistența confuziei cu privire la liniile directoare de pilotaj în Formula 1.
Pentru un pilot ca Verstappen, format la școala racingului pur, unde orice spațiu poate fi exploatat și orice oportunitate merită asumată, regulile trebuie să fie clare, concise și ușor de aplicat. Odată cu introducerea ghidurilor explicite privind duelurile roată la roată, a apărut totuși o rigiditate care, paradoxal, a dus la și mai multă arbitrariu. Verstappen a criticat faptul că, deși există reguli detaliate despre spațiul ce trebuie lăsat adversarului sau despre cine poartă vina în caz de contact, acestea sunt extrem de greu de aplicat în realitate, mai ales când fiecare incident are nuanțe proprii.
Un moment relevant evocă amintirile fanilor de Formula 1: duelurile întinse la maximum dintre Verstappen și Hamilton din sezonul 2021, când fiecare viraj era o mini-bătălie strategică și tactică. Același tip de situație s-a repetat recent, iar reacția olandezului a fost fermă: "Există un ghid, dar de multe ori este imposibil să iei o decizie corectă doar privind la reguli. Orice contact este analizat la milimetru. Suntem la limita interpretărilor. Dacă un pilot este penalizat doar fiindcă ghidul spune așa, F1 nu mai este despre racing, ci despre judecat la tribunale."
Ceea ce subliniază Verstappen, totodată reflectă nemulțumirea generală a piloților față de impredictibilitatea deciziilor. Un incident minor între două monoposturi poate avea ca rezultat o penalizare de cinci secunde pentru unul, avertisment pentru altul, sau pur și simplu "fără acțiune", de la caz la caz. Acest lucru, în opinia lui Max, transformă piloții în jucători de noroc și dezavantajează racingul autentic. El susține că, în multe situații, un incident ar trebui trecut cu vederea ca "incident de cursă" și nu pedepsit imediat, pentru a menține spiritul competitiv și spectacolul.
Actuala generație de piloți este nevoită să jongleze cu reguli detaliate, comunicate înainte de curse, dar și cu presiunea unui sistem de penalizări ce poate schimba complet ierarhia. Ce poate fi considerat, din perspectiva unui pilot, o manevră curată, poate părea la limită pentru un steward. Iar având în vedere intensitatea actuală din marea competiție, astfel de decizii pot cântări enorm la finalul sezonului, inclusiv în lupta pentru titlu.
De aceea, Verstappen, dar și alți piloți veterani, solicită o revizuire generală a modului în care sunt interpretate regulile roată la roată. Ei propun o abordare mai orientată pe context și pe experiența oamenilor de curse, nu doar pe "bifarea" unor paragrafe dintr-un ghid tehnic. În plus, piloții speră la un dialog mai deschis cu FIA, în care opiniile lor să conteze mai mult, având în vedere cât de mult pot influența aceste decizii rezultatele și siguranța de pe pistă.
Ceea ce va urma? Fanii de Formula 1 ar trebui să fie cu ochii pe dezbaterile din culise. Având în vedere presiunea pusă de piloți, dar și dorința FIA de a oferi cele mai spectaculoase curse, sezonul următor ar putea aduce ajustări în ghidurile de racing, menite să redea piloților libertatea de a-și duce duelurile la limită, într-un cadru intuitiv, clar și corect pentru toți. Vom vedea dacă racingul autentic va triumfa din nou și dacă Formula 1 va relaționa mai fluent cu esența pentru care a fost creată: depășiri la limită, bătălii electrizante și decizii care fac diferența nu pe hârtie, ci pe asfalt!